شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت | ,به نقل قول مهندسین ساختمانی: ،این مقاله در مورد مصالح مدرن و نوین عمرانی و ساختمانی می باشد .

 

شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت به نقل از (joesecurity.ir - جوی امنیت)

شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت به نقل از (joesecurity.ir - جوی امنیت).


شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت ، ۱۴۰۳،ارسال تهران-کرج ۱روزه ،قیمت روز

ویدئو آموزشی درباره: شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت

فروش از طریق نمایندگی ها و خرید مستقیم از کارخانه، فروش ویژه با تخفیف در سفارش های بالا .


سفارش ( شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت )خود را از طریق واتساپ یا تماس تلفنی به کارشناسان فروش ما اعلام کنید.

طبق بررسی تلفنی کارشناسان بازاریابی آنلاین ما ،با گرفتن استعلام قیمت از فروشگاه های اینترنتی شرکت های هم صنف و مقایسه با لیست کارخانه نتایج شگرفی حاصل شد. شاید همین باعث انگیزه ما شد تا این مطلب را در مقاله بگنجانیم. طبق بررسی کارشناسی و مقایسه ی با فهرست بها سال های ۱۴۰۰،۱۴۰۱،۱۴۰۲،۱۴۰۳ به این نتیجه رسیدیم به نسبت کیفیت ارايه شده قیمتگذاری مناسبی داشته باشیم. طبق نقد حاصله مشخص شد قیمت های ; شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت مناسب تر از دیجی کالا، ترب، دیوار، شیپور، باسلام، ایمالز ، نیاز روز و خیلی فروشگاه های آنلاین ارائه کالای عمرانی ساختمانی ، صنعتی اینترنتی دیگر می باشد.

برآورد و محاسبه هزینه | ; شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت

این محصول در بازه‌های قیمتی مختلفی هستند و تنوع زیادی دارند. تفاوت قیمت به دلایل زیادی ایجاد می‌شود. قطعات و مواد به کاررفته در محصول، برند سازنده، امکانات و ویژگی‌های کالا و نوع آن از عوامل تاثیرگذار در قیمت هستند.

اصول شکست {{جا:ویرایش}}[ویرایش]

شکست ساده عبارت است از جدا شدن یا خرد شدن یک قطعه به دو یا چند تکه در اثر تنش

استاتیکی در دمای پایین نسبت به نقطه ذوب ماده.

برای مواد مهندسی بر اساس قابلیت تغییر شکل پلاستیک، دو نوع شکست محتمل است:

شکست نرم و شکست ترد. البته عبارات نرم و ترد نسبی هستند و اینکه یک شکست از کدام نوع است، به موقعیت و شرایط بستگی دارد. به علاوه نرمی تابعی از از دمای ماده، نرخ کرنش و حالت تنش است.

هر فرآیند شکست در پاسخ به اعمال تنش دو مرحله دارد که عبارتند از:

1_ شکل گیری ترک

2_ انتشار ترک

نوع شکست به مکانیزم انتشار ترک بسیار وابسته است. بطوریکه برای وقوع شکست نرم، افزایش طول ترک به آرامی صورت می گیرد و تغییر شکل وسیعی در نزدیکی ترک در حال رشد رخ می‌دهد. این ترک‌ها تا هنگامیکه تنش اعمالی ثابت باشد، گسترش پیدا نمی‌کنند و اصطلاحا آنها را " ترک پایدار " می‌نامند. در شکست ترد اما ترک‌ها بدون کوچکترین تغییر شکل پلاستیکی، بسیار سریع منتشر می‌شوند و اشاعه آنها ناگهان آغاز می‌شود. این ترک‌ها بر خلاف ترک‌های پایدار، خودبخود و در حالیکه هیچ گونه تغییری در اندازه تنش اعمالی صورت نگرفته است، گسترش پیدا می‌کنند.

همواره شکست نرم نسبت به شکست ترد برای ما مطلوب‌تر خواهد بود؛ زیرا شکست ترد، بصورت آنی، فاجعه بار و بدون هشدار رخ می‌دهد؛ در مقابل اما، در شکست نرم، تغییر شکل پلاستیک به ما هشدار می‌دهد که شکست در حال رخ دادن است و در اینصورت می‌توان اقدامات پیش‌گیرنده را انجام داد و از بروز آن جلوگیری کرد. علاوه بر این، چقرمه تر بودن مواد نرم، باعث می‌شود که برای بروز شکست، انرژی کرنشی بیشتری نیاز باشد.

در اثر اعمال تنش کششی اکثر آلیاژهای فلزی نرم هستنددر حالیکه سرامیکها ترد هستند و پلیمرها ممکن است هر دو نوع شکست را داشته باشند.

انواع شکست[ویرایش]

انواع شکست در فلزات

بطور کلی سطوح شکست شامل سطوح نرم و ترد می‌شوند که هر کدام شکل مخصوص به خود را دارند.شکل مقابل مشخصه ماکروسکوپی مقطع عمودی شکست را بطور شماتیک نشان می‌دهد.

شکل a مربوط به مواد بسیار نرم مانند طلای خالص، سرب در دمای اتاق و دیگر مواد در دماهای بالا می‌باشد. این مواد خیلی نرم تا رسیدن به یک نقطه گلویی می‌شوند و سطح مقطع آنها کاملا کاهش می‌یابد.

شکل b متداول ترین نوع شکست را نشان می‌دهد که به آن شکست نرم متوسط گفته می‌شود؛ شکستی که در آن مقدار کمی گلویی شدن اتفاق می‌افتد.

شکل c مربوط به شکست کاملا ترد است که بدون هیچگونه تغییر شکل پلاستیک انجام می‌شود.

شکست نرم[ویرایش]

مراحل شکست نرم

شکست نرم به آرامی و پس از تغییر شکل پلاستیکی زیاد، به ازای تنشی بالاتر از استحکام کششی ظاهر می‌شود.

در تصویر مقابل مراحل پنجگانه فرآیند شکست نرم(از چپ به راست) نشان داده شده است:


(a): در هنگام اعمال بار بصورت کششی، گلویی یا نازکی موضعی(initial necking)ظاهر می‌شود.

(b): ایجاد حفره های بسیار ریز در درون قسمت گلویی

(c): اتصال حفره های ریز به یکدیگر تا رسیدن به حد یک ترک ریز

(d): رشد آرام ترک تا حد پارگی یا شکست نهایی

(e): رخ دادن شکست برشی نهایی در زاویه 45 درجه نسبت به جهت کشش


در این نوع شکست، علت ایجاد حفره های ریز در محدوده گلویی (مرحله b)، می‌تواند تغییر شکل غیر یکنواخت حاصل از ناخالصی های موجود در ماده زمینه باشد.

جهت ترک ایجاد شده ابتدا عمود بر امتداد کشش است(مراحل a تا c). با رشد ترک و نزدیک شدن آن به سطح خارجی نمونه(مراحل d و e)، شکست نهایی با برش بقیه سطح مقطع تحت زاویه 45°  با امتداد کشش، یعنی در صفحه های لغزش با بیشترین تنش برشی، رخ می‌دهد.

نمونه‌ای از شکست فنجان و مخروط در آلومینیوم


عضی مواقع شکستی که سطح مقطع آن دارای چنین نقش‌هایی باشد را شکست فنجان مخروط می‌نامند. زیرا در این حالت یکی از دو سطح دارای شکل فنجان و دگری به شکل مخروط است.

بسیاری از فلزات، به ویژه آنهایی که دارای ساختار شبکه بلوری مکعبی مرکز پر یا مرکز حجمی (BCC) هستند، مانند آلومینیوم و آلیاژ های آن، در تمام دماها، دارای شکست نرم هستند.

شکست ترد[ویرایش]

شکست ترد با تغییر شکل الاستیک که در آن انتشار ترک بسیار سریع اتفاق می‌افتد، رخ می‌دهد.

شکست ترد در امتداد صفحه کریستالی معینی به نام رَخ انجام می‌گیرد(این سطوح معمولاً دسته صفحات با چگالی اتمی کم و فاصله زیاد هستند.).

یک سطح شکست نسبتاً تخت را نتیجه میدهد و در سطح شکست نشانه های تغییر شکل پلاستیک دیده نمی‌شود.


در بعضی از تکه‌های فولادی یک سری علایم V شکل در نزدیک مرکز سطح مقطع شکست دیده می‌شود که نقطه نوک تیز آن محل آغاز ترک را نشان می‌دهد(تصویر زیر).

تصویری از شکست ترد V شکل که در آن فلش ها نشان دهنده منبع ترک هستند.(اندازه تقریبا واقعی است.)

قسمت های دیگر آن دارای خطوط یا شیارهایی هستند که از مبدأ ترک به صورت الگوهای بادبزنی شکل و شعاعی خارج شده‌اند (تصویر زیر).

تصویر نوری یک سطح شکست ترد که نشان دهنده شیار های شعاعی است و فلش ها نشان دهنده منبع ترک هستند(تصویر تقریبا دو برابر بزرگنمایی شده است.)

شکست ترد معمولا در فلزاتی با ساختار های کریستالی شبکه مکعبی وجوه پر(FCC) و بسته شش ضلعی(HCP) و آلیاژ های آنها با سرعت تغییر شکل بالا و بطور ناگهانی ظاهر می‌شود. شکست ترد در مواد آمورف نظیر شیشه و سرامیک‌ها یک سطح نسبتاً درخشان و صیقلی ایجاد می‌کند. شکست ترد اغلب بصورت درون دانه‌ای یا بین دانه‌ای انجام می‌شود.

شکست درون دانه‌ای[ویرایش]

برای بیشتر مواد کریستالی ترد اشاعه ترک با انفصال پی در پی پیوندهای بین اتمی در امتداد صفحات کریستالوگرافی خاص می‌باشند. چنین فرایندی کلیواژ نامیده می‌شود. در این نوع شکست ترک‌های شکست از درون دانه‌ها عبور می نمایند.

نظرات (0)
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد
دیدگاه خود را بیان کنید
Posting as Guest
×
Suggested Locations

 

سوالات متداول

در این بخش سوالاتی که به صورت روزانه پرسیده می شود پاسخ داده شده.


در مورد شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت با کد تخفبف (hash-6686a488d2d6c) چه می دانید؟

فروشگاه محصولات ساختمانی مجموعه ای از نخبگان علمی و صنعتی هست که با هدف معرفی محصولات برتر صنایع, با هدف «رونق تولید» (به طور رایگان) می باشد.


فروش ویژه و استثنایی محصولات تا پایان سال ۱۴۰۳ معادل ۲۰۲۴ میلادی

وارد وب سایت شوید و از آخرین پیشنهاد ویژه قیمت محصولات با خبر شوید.


ارسال سریع و آسان سفارشات به سراسر ایران

فروشگاه محصولات ساختمانی برترین معرف محصولات مرغوب و با تضمین کیفیت و گارانتی و حمل بار تا مقصد .


⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
منابع
  1. " شکست در فلزات - joesecurity.ir - جوی امنیت " .